صنایع الکتریکی ، الکترونیکی و دیجیتالی

img

صنایع الکتریکی ، الکترونیکی و دیجیتالی

کمپرسورهای هوای فشرده، یکی از تجهیزات ضروری در کاخانجات تولید قطعات و دستگاه های الکترونیکی و دیجیتالی می باشند که از آنها در سامانه های پایش، پاکسازی، تولید، ساخت بردهای PCB، مدارهای چاپی، انجام اسپری، آزمایش محصولات شکل داده شده، لحیم کاری توسط نیتروژن و غیره استفاده میگردد.

 
کمپرسورهای فشار قوی و مولدهای نیتروژن در صنایع الکتریکی و الکترونیکی کاربردهای متنوع بسیاری دارند.

تولید محصولات و به ویژه بردهای الکترونیکی مستلزم هوای پاک 100% عاری از آلودگی، برای تولید بدون دردسر و حفظ محیط تولید فوق العاده پاک است.

در طول فرآیند تولید محصولات الکترونیکی و بردهای الکترونیک و مدارهای مجتمع، از گاز نیتروژن برای ایجاد و حفظ یک اتمسفر پاک، خشک و خنثی استفاده می شود.

از کمپرسورها و سایر تجهیزات و دستگاه های هوای پاک در صنایع الکترونیک برای کاربرد های زیر استفاده می گردد:

■ تأمین هوای فشرده پاک مورد نیاز برای دستگاه ها
■ تأمین هوای فشرده برای دستگاه ها و تجهیزات
■ هوای فشرده برای سرویس، نگهداری و پاکسازی
■ لحیم کردن با استفاده از نیتروژن
■ تصفیه پسآب
■ تأمین الکتریسیته


هوای فشرده پاک:

هوای فشرده پاک یا سیگنال های نیوماتیک (بادی) اغلب برای دستگاه های خودکار در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. از هوای فشرده پاک برای برداشتن، فشردن (پرس)، سوراخ کردن، جابجائی و جایگذاری قطعات الکترونیک استفاده می شود. هوا پس از عبور از صافی، فشرده شده و بوسیله دستگاه های خشک کن و تصفیه آلودگی ها و رطوبت موجود در آن جذب شده و به عنوان هوای فشرده پاک در دستگاه های مربوطه مورد استفاده قرار می گیرد. سامانه تأمین هوای فشرده پاک معمولاً از فیلترها، کمپرسورها، جدا کننده ها، اینترکولرها، اَفتر کولرها و خشک کن های هوا تشکیل شده اند.


هوای مورد استفاده در این سامانه بوسیله کمپرسور، پس از عبور از یک صافی، به درون سامانه مکیده می شود. فیلتر مذبور ذراتی را که ممکن است به سامانه آسیب برسانند و موجب خرابی قطعات شوند را جذب کرده و هوای در کمپرسور تا فشار مورد نظر، فشرده می شود. سپس هوای فشرده شده با استفاده از جدا سازها که مجهز به توری های فلزی و لایه جاذب رطوبت می باشند، خشک می شود. بعد از این مرحله، به منظور خشک کردن بیشتر هوای فشرده، از دستگاه های خشک کن برای جذب رطوبت و قطرات ریز آب استفاده می شود. سپس هوای فشرده خشک و خنک شده به سامانه توزیع هوای فشرده پاک که مجهز به اعلام خطر فشار پائین و کلید قطع کامل فشار خیلی پائین است، ارسال می گردد.

هوای فشرده:

در صنایع الکترونیک، گازهای سمی، خطرناک، واکنش پذیر و خورنده، حلّال های آلی، ذرّات و آلودگی های دیگر می بایست قبل از آزاد شدن در اتمسفر، پالایش و پاکسازی شوند. از گازهای خورنده در فرآیند ساخت نیمه هادی ها به منظور پاکسازی تجهیزات و تراشه های نیمه هادی برای حک کردن ارتباطات الکتریکی بین اجزاء و نشست بخار شیمیائی، استفاده می گردد. مدیریت گازهای خروجی ناشی از این عملیات به نحوی که سلامت و ایمنی کارکنان و محیط زیست را به مخاطره نیاندازد، خود به تنهائی چالش بزرگی محسوب می شود. به منظور جدا کردن تمام آلودگی ها که در طول فرآیند ساخت و تولید قطعات، تراشه ها، مدارهای چاپی و مدارهای مجتمع در صنایع الکترونیک تولید می شوند، از فن آوری تصفیه و پالایش هوا استفاده می گردد.


هوای فشرده برای پاکسازی:

در صنایع الکترونیک، در طول تمامی فرآیند تولید، هوای پاک کاربردهای بسیاری دارد. از آن برای پاکسازی و جلا دادن مدارهای چاپی، پاک کردن رسوبات شیمیائی بر روی تراشه ها بعد از حک ارتباطات الکتریکی، پاک کردن چاقوهای بادی در فرآیند تولید صفحه های اِل سی دی و تأمین هوای پاک با کیفیت بالا برای اتاق های پاک، استفاده می شود.


لحیم کاری با استفاده از نیتروژن:

در طول فرآیند تولید محصولات الکترونیکی، از گاز نیتروژن برای حفظ فضائی پاک، خشک و خنثی استفاده می شود. به ویژه از آن برای جریان مجدد لحیم کاری مدارهای چاپی، لحیم کاری موجی یا حمام قلع مدارهای چاپی، لحیم کاری انتخابی مدارهای چاپی، لحیم کاری با خمیر لحیم کاری بدون سرب و فضای نگهداری کنترل شده قطعات نصب سطحی، استفاده می شود. دستگاه های لحیم کاری و کابینت های خشک کن و همه دستگاه های مورد استفاده در صنایع الکترونیک به نیتروژن خالص، کافی و آماده به هنگام نیاز متّکی هستند.


تصفیه پسآب:

در صنایع الکترونیک، تلاش در بازیافت پسآب و استفاده مجدد از آن به عنوان آب صنعتی، به دلایل مقررات و آئین نامه های زیست محیطی و کمبود آب در بسیاری از سایت های صنعتی در حال افزایش است. سازمان های محافظ محیط زیست در بسیاری از کشورها مقررات و آئین نامه های ویژه و الزامات کیفی خاصی را برای تصفیه پسآب و دفع آن در محیط دارند. در حال حاضر هر کارخانه تولید قطعات و دستگاه های الکترونیکی می بایست تأسیسات تصفیه پسآب ناشی از عملیات خود را دارا بوده و پسآب ناشی از فعالیت خود را به منظور استفاده مجدد در فرآیند تولید، تصفیه و پالایش کنند.


تأمین الکتریسیته:

از کمپرسورهای هوای فشرده در صنایع الکترونیک برای راه اندازی موتورهای گازوئیلی مولد های برق که به منظور تأمین الکتریسیته به هنگام اشکال در شبکه برق رسانی سراسری و برای جلوگیری از توقف در فرآیند تولید است، بکار گرفته می شوند، استفاده می گردد.


شرکت پلاسما داتیس عرضه کننده دامنه وسیعی از کمپرسورهای هوا و کمپرسورهای بدون روغن، مولدهای اکسیژن و نیتروژن و سامانه های هوای پاک متناسب با نیازهای خاص مشتریان گرامی، ساخت شده توسط معروف ترین کمپانی های اروپائی و آمریکائی با استانداردهای ویژه مورد استفاده در صنایع الکترونیک می باشد.