صنایع معدن ، حفاری و اکتشافات

img

صنایع معدن ، حفاری و اکتشافات

کمپرسور های مورد استفاده در اعماق زیرین زمین و معادن می بایست دارای ویژگی های خاصی از قبیل :

ساختار مستحکم -کاربرد آسان - قابلیت کارکرد در شرایط سخت وبا تهویه نامناسب – منطبق بر استاندارد ATEX - دارای نیروی رانش با موتور هیدرولیکی و نیز مجهز به موتورهای دیزلی و در صورت نیاز کانتینر( برای استفاده در نقاط مختلف دنیا ) را دارا باشند که کمپانی.  J.P.Sauer & Sohn Maschinenbau GmbH کلیه نیازهای مشتریان را در زمینه هی فوق شناسائی ومرتفع نموده است.

در صنایع معدن، حفاری و اکتشاف استفاده های متنوع و گوناگونی از کمپرسورهای هوا، مولد های اکسیژن و نیتروژن و تجهیزات هوای پاک و خشک کن با فن آوری های گوناگون بعمل می آید.

هوای فشرده کاربردهای بسیار زیادی در تقریباً تمام معادن دارند. در حقیقت تاکنون هیچ جایگزین مناسبی برای هوای فشرده و استفاده از کمپرسور برای استفاده های گوناگون در صنعت معدن یافت نشده است.

از کمپرسورها در معادن برای مصارف زیر استفاده می شود:

■ سوراخکاری برای کار گذاری مواد منفجره
■ بیل های چرخشی و ماشین آلات تخلیه معدن
■ بالابرهای نیوماتیک (بادی)
■ فن های تهویه
■ تسمه نقاله های نیوماتیک
■ اسکنه و قلم های بادی
■ سنگ خرد کن های بادی
■ چکش های بادی
■ سنگ شکن های هیدرولیکی
■ جک های بادی

و بسیاری کاربردهای دیگر.


سوراخکاری برای کارگذاری مواد منفجره: از هوای فشرده برای سوراخ کردن دیواره های معدن به منظور جایگذاری مواد منفجره و خرد کردن صخره ها و لایه های سخت استفاده می گردد.


بیل های چرخشی و ماشین آلات تخلیه معدن: از این ماشین آلات برای تخلیه مواد و مصالح ناشی از تخریب بوسیله انفجار به خارج از معدن و بارگیری تسمه های نقاله به منظور فراآوری بیشتر مصالح و سنگ معدن، استفاده می گردد.

بالابرهای نیوماتیک (بادی): استفاده از بالابرهای بادی در صنایع گوناگون از جمله صنعت معدن از سالهای اولیه 1900 میلادی آغاز شده است. بکارگیری هوای فشرده برای بلند کردن و جابجائی مواد از آن زمان تا کنون تغییرات و تحولات زیادی را بدنبال داشته است، امروزه فن آوری پیشرفته این امکان را بوجود آورده است تا بارهائی به وزن 120 تن را جابجا کرد. برخی از این بالابرها دارای درجه بندی مخصوص استفاده در صنایع غذائی می باشند. همچنین این بالابرها امروزه با امکانات گوناگون و وسائل جانبی متنوع برای کاربردهای مختلف مورد استفاده در صنایع عرضه می گردند.


تهویۀ هوا: درکنار فن های تهویه که برای کار به هوای فشرده نیاز دارند، هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسورهای هوا با عبور از تجهیزات پاکسازی هوا، صافی ها و خشک کن ها به منظور دستیابی به هوای پاک با کیفیت، خشک، عاری از هر گونه آلودگی و رطوبت برای مصارف تنفسی آماده می شوند.


تسمه نقاله های نیوماتیک (بادی): تسمه های نقاله بادی در میان تجهیزات مورد استفاده در معدن از جمله وسائلی هستند که از هوای فشرده استفاده می کنند. از آنها برای انتقال سنگ معدن، سنگریزه ها، قلوه سنگ و مصالح ناشی از انفجار در معدن به خارج از معدن به منظور فراآوری بیشتر توسط ماشین های دیگر مانند سنگ شکن ها و آسیاب ها بهره گیری می شود. از آنها برای انتقال و جابجائی مواد با حجم زیاد که بصورت معلّق در لوله های جریان هوا قرار دارند و بوسیله فشار هوای مثبت توسط دمنده های با فشار در بالادست ایجاد شده و نقاط تخلیه آنها در پائین دست قرار دارد و در صنایع گوناگون مانند کارخانجات سیمان بکارگرفته می شوند، بهره گیری می شود.


اسکنه و قلم های بادی: در میان ابزارهای نیوماتیک و یا بادی دیگر که از هوای فشرده برای کار استفاده می کنند می توان از قلم های بادی نام برد. از این ابزارها در ساختمان سازی، معدن، حفاری، راهسازی، بریدن فلزات و بسیاری کارهای دیگر استفاده می شود.


چکش های بادی: این ابزارها نیز مانند قلم های بادی کاربردهای مشابهی دارند و از آنها در صنایع گوناگون مانند صنعت معدن، معادن سنگ، شن و ماسه، حفاری، حفر تونل و سایر صنایع دیگر برای خرد کردن تخته سنگ ها، روکش معابر و خیابان ها، بتون، آسفالت و غیره استفاده می شود. استفاده از کمپرسورهای هوای فشرده برای تأمین نیروی لازم برای اینگونه ابزارهای بادی، به ویژه در مناطق دور افتاده و یا اماکنی که دسترسی به نیروی الکتریسیته سخت و یا غیر ممکن است، بسیار مقرون به صرفه و کارآمد تر می باشد.


سنگ شکن های هیدرولیکی: این دستگاه ها نیز همانند دستگاه های نیوماتیک و بادی دیگر که در صنایع معدن، تولید شن و ماسه و غیره کاربرد دارند، از هوای فشرده برای خرد کردن سنگ ها و تخته سنگ ها بهره گیری می کنند. از این دستگاه ها که با قدرت ها و ظرفیت های گوناگون تولید می شوند، در معادن، کارگاه های تولید شن و ماسه، کارخانجات تولید گچ و سیمان، کارخانجات تولید پودر و کلوخ آهک و سایر کارخانجات برای خرد کردن سنگ های معدنی به منظور آماده سازی برای فراآوری بیشتر محصول، استفاده می شود.


جک های خود کار بادی (نیوماتیک): این وسایل که نیروی آنها بوسیله هوای فشرده تأمین می گردد کاربردهای بسیار زیادی در معدن، خودروسازی، تعمیرگاه های خودرو، کارگاه های ساختمان سازی، مدیریت مواد، و بسیاری کاربردهای دیگر دارند. این دستگاه ها به اشکال مختلف، در اندازه ها و ظرفیت های گوناگون متناسب با نوع کاربری طراحی و ساخته می شوند.


معادن طلا:  سامانه های مولد اکسیژن مستقر در محل، سال هاست که در دور افتاده ترین معادن دنیا تأمین کننده نیازهای این صنعت می باشند. بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوائی، اقلیمی، ارتفاع، و سایر شرایط محیطی و جغرافیائی دیگر، مولد های اکسیژن بدون وقفه و خرابی به تأمین اکسیژن مورد نیاز این معادن، مشغول بکارند. با استفاده از اکسیژن برای تبدیل سولفیدهای معدنی به سولفات ها و فراآوری آنها، سودآوری طلا در مقایسه با روش استاندارد جداسازی گرانشی سنگ معدن و تغلیظ آن، بیش از دو برابر شده است. با پاشیدن اکسیژن با خلوص 94% تا 95% به روی کنستانتره تغلیظ شده شناور، ( که تحت فشار حرارت دیده است)، یک محلول اکسید شده بدست می آید. با استفاده از این روش پاشیدن اکسیژن، نه تنها سولفیدها به سولفات ها تبدیل می شوند، بلکه ارسنیک نیز به ارسنات آهن تبدیل می شود. بعد از خنثی کردن محلول اکسید شده بوسیله آهک، محلول آب شوئی شده و محلول حاوی طلا بازیابی شده و سپس پس از فیلتر شدن، مجدداً از آن طلا استحصال می شود. حجم اکسیژن مورد نیاز برای فرآیند، تعیین می کند که تأسیسات مذبور دسترسی آسان به حجم وسیعی از اکسیژن مایع تولید شده به روش تبریدی داشته باشد یا اینکه خود توانائی تولید اکسیژن مورد نیاز خود را ایجاد کند. حتی اگر اکسیژن مایع تولید شده به روش تبریدی در فاصله ای قابل قبول و مقرون به صرفه، در دسترس باشد، دسترسی به یک تانکر حمل کننده اکسیژن مایع به معدن و ذخیره آن در جای مناسب، مشکلی بزرگ محسوب می شود.


خنثی سازی محیط معدن: در معادن ذغال سنگ از نیتروژن برای اطفاء حریق و خنثی سازی بخش های متروکه معدن استفاده می شود. کاهش میزان اکسیژن گازهای قابل اشتعال به پائین تر از حد انفجار، یک روش مؤثر دیگر برای اطفاء حریق در معادن ذغال سنگ می باشد.


از هوای فشرده برای حفاری و جابجائی مصالح در بسیاری از صنایع استفاده می گردد.


در حفاری بادی یا نیوماتیک، از نیروی هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور برای دستگاه های بادی که خاک و قلوه سنگ های زیر آن را خرد می کنند، استفاده می شود. سپس مصالح و مواد حاصل از این عملیات، بوسیله یک کامیون مکنده صنعـتی به داخل مخزن مکیده می شود. این روش محل مورد حفاری را خشک و عاری از دیواره های اشباع شده از آب نگه می دارد که این امر به خودی خود محیط کار ایمن تر و پایدار تری را برای کارکنان فراهم می آورد. در صورت لزوم، بعد از تکمیل عملیات حفاری، مواد میکده شده به داخل کامیون، قابل تخلیه مجدد به درون محل حفاری شده می باشد، بدین ترتیب پس از تخلیه مواد، مکان مورد نظر به صورت اولیه خود باز می گردد. همچنین، چنانچه حجم خاکبرداری محل مورد حفاری بسیار زیاد باشد، کامیون مخصوص می تواند مواد مکیده شده به داخل مخزن را در محل کار تخلیه نموده و سپس مجدداً به مکیدن مصالح و مواد تولید شده توسط دستگاه حفاری بادی بپردازد و از آنجائیکه مواد عاری از هر گونه رطوبت می باشند، نیازی به تمیز کاری بعد از خاکریزی درون محل حفاری نمی باشد و خشک بودن مصالح ناشی از حفاری، در زمان و هزینه های حفاری صرفه جوئی قابل توجهی را بدنبال دارد.


بیل بادی: این وسیله نیز از انرژی تولید شده توسط هوای فشرده برای کار استفاده می کند. این وسیله نیوماتیک با طراحی نوین، هوای فشرده را بصورت یک قیف شکل داده و از آن برای شکافتن خاک و سنگ های زیرآن استفاده می کند، شکل مخروطی هوای فشرده، کارآئی و سرعت و قدرت تخریب هوای فشرده را چند برابر کرده اما هیچ گونه آسیبی به تأسیسات زیر ساختی مانند لوله های آب، گاز و یا کابل های برق و تلفن وارد نمی کند.


از کمپرسورها در صنایع نفت و گاز به منظور اکتشاف و شناسائی ذخایر جدید و بهره برداری از آنها و همچنین مصارف دیگر، استفاده می شود.


کمپرسورهای هوای فشرده و مولد های نیتروژن در صنایع نفت و گاز کاربردهای بسیاری دارند. این تجهیزات و دستگاه ها، از جمله دستگاه ها و تجهیزات کلیدی در زیرساخت صنایع مذبور محسوب می شوند.


از کمپرسورها در صنایع نفت و گاز برای استفاده های زیر بهره گیری می شود:

■ تفنگ های بادی که برای نقشه برداری و اکتشافات بستر دریا استفاده می شود.
■ پاکسازی لوله های انتقال نفت و گاز و سایر مواد
■ کنترل لوله های انتقال
■ سولفور زدائی (گوگرد زدائی)
■ تزریق گاز طبیعی و هوا بدرون شبکه مربوطه
■ تزریق گاز زیست – متان بدرون شبکه کشوری و بین المللی
■ جبران حرکات ناشی از جذر و مد و امواج دریا در سکوهای نفت و گاز
■ بازیابی گاز ناشی از نشتی
■ ایجاد کشش لازم در دکل های حفاری و سکوهای شناور
■ استفاده از هوای فشرده برای راه اندازی ماشین آلات و دستگاه ها
■ استفاده برای مصارف گوناگون زیر دریا
■ استفاده برای چکش های بادی برای مصارف گوناگون


کمپرسورها در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کاربردهای فراوان و متنوعی دارند. از آنها در سکوهای شناور نفت و گاز به منظور جبران حرکات ناشی از امواج دریا و ثبات سکوها به هنگام حفاری و استخراج استفاده می شود تا وقفه ای به هنگام این عملیات، حتی هنگامی که دریا موّاج و طوفانی است، بوجود نیاید. از کمپرسورها در موتورخانه کشتی ها و شناورهای اکتشافی، که از هوای فشرده برای تفنگ ها و چکش های بادی برای نقشه برداری و حفاری زیر بستر دریا به منظور کشف و استخراج منابع جدید نفت و گاز در سراسر دنیا، استفاده می کنند، بهره گیری می شود. همچنین این دستگاه ها نقش مهمّی را در انتقال نفت و گاز و سایر محصولات پتروشیمی از طریق شبکه های لوله منطقه ای و بین المللی، ایفاء می کنند. از آنها در کانتینرهای نصب شده بر روی خودروهای سنگین به هنگام عملیّات عمرانی در سایت های مختلف نیز، استفاده می شود.


مولّدهای نیتروژن بطور گسترده و با کاربردهای متنوع در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، مورد استفاده قرار می گیرند. از نیتروژن برای حفظ فشار خروجی گاز و یا نفت در چاه ها و حفاظت از تجهیزات و قطعات سامانه های گوناگون در برابر موّاد دیگر که موجب آسیب دیدگی آنها می شوند، بهره گیری می شود. نیتروژن برای مصارف زیر بکارگرفته می شود:

■ ایجاد فضای خنثی
■ حفاری چاه های عمیق
■ سامانه های حفّاری
■ حفظ فشار تخلیه چاه
■ انتقال مواد
■ پرکردن سامانه ها و کپسول های اِطفاء حریق


کمپرسورها و مولدهای نیتروژن توسط شرکت ها و صنایع زیر استفاده می شود:

■ شرکت های اکتشافی
■ کارخانجات سازنده مولد های نیتروژن و غشاء نیتروژنی
■ مؤسسات تحقیقات دریائی
■ تأمین کنندگان لوازم و تجهیزات برای صنایع فعّال در حوزه های نفت
■ پالایشگاه های نفت و گاز
■ پیمانکاران، کاربران و سازندگان خطوط لوله نفت و گاز
■ صنایع پتروشیمی
■ تأمین کنندگان و سازندگان سکوهای حفاری و استخراج


پلاسما داتیس عرضه کننده کمپرسورها و مولد های نیتروژن برای استفاده در تمامی صنایع نفت و گاز می باشد.

شرکت ما تأمین کننده مولد های نیتروژن با خلوص %95 - %99.999   برای مصارف گوناگون، ساخت معتبرترین برندهای معروف جهان است.

 کمپرسورهای قابل عرضه توسط این شرکت برای استفاده در صنایع فوق، دارای ویژگی های فنی زیر می باشند:

■ نرخ هوادهی:    10 – 2,000 m3/h
■ فشار:20 -400 bar              
■ گاز:               هوا - نیتروژن