صنایع شیمیایی ، رنگ و رزین

img

صنایع شیمیایی ، رنگ و رزین

در صنایع شیمیائی از کمپرسورها برای

تهویه ،

 ترکیب مواد مخازن جداکننده مایعات از گازها ،

تجهیزات پاک کننده ،

 سوزاندن و احتراق ،

انتقال نیوماتیک مواد ،

 انجماد عمیق ،

تصفیه تحت فشار یا خلاء ،

تولید رنگ - رزین و مواد کامپوزیت استفاده میگردد.

 استفاده از کمپرسورهای هوای فشرده و پمپ های خلاء در صنایع رنگ و شیمیائی، بطور گسترده و برای کاربردهای گوناگون صورت می گیرد.

پمپ های خلاء و کمپرسورهای هوای فشرده از تجهیزات کلیدی و مهمی هستند که در این صنایع از آنها استفاده می شود.

■ دستگاه هائی که از هوای فشرده استفاده می کنند
■ تولید زیست سوخت
■ انتقال حجم وسیعی از محصولات
■ فشرده کردن کلر
■ ایجاد پوشش
■ کنترل محصولات
■ خنک سازی
■ کریستالیزاسیون، تبخیر
■ گاز زدائی
■ تقطیر
■ (خشک کردن (خشک کن های تخت، دورانی، مخروطی، با هوای گرم و خشک کن های تبریدی
■ پر کردن و یا جابجا کردن مواد
■ فشرده کردن گاز
■ فشرده کردن هیدروژن
■ اشباع سازی
■ فرآیند مرکّب سازی و تولید حلّال ها
■ (تسمه نقاله نیوماتیک (بادی
■ (کمپرسورهای قابل حمل (پرتابل
■ رآکتورها و خشک کردن رآکتورها
■ بازیابی حلّال ها
■ تبخیر لایه نازک
■ تصفیه با استفاده از خلاء
■ بازیابی تبخیر، تقویت فشار گاز


از فرآیند تخمیر زیست - گازوئیل و فرآیند تبادل استری برای تولید زیست – سوخت بکار گرفته می شود. در هر دو فرآیند، از پمپ خلاء در مراحلی مانند تقطیر، تقطیر مجدد و تصفیه استفاده می گردد.


انتقال حجم وسیعی از محصولات شیمیائی و مایعات پتروشیمیائی با استفاده از هوای فشرده، متضمن سرعت و ایمنی جابجائی این مواد نیز می باشد.


فشرده کردن کلر با استفاده از کمپرسورها امکان پذیر است. بعد از بازیابی گاز کلر، این گاز با استفاده از کمپرسور فشرده می شود. مایع آب بندی کننده، اسید سولفوریک غلیظ می باشد. در ساخت دستگاه هائی که با این اسید و گاز خطرناک در فرآیند های گوناگون استفاده می کنند، مواد مخصوصی بکار میرود تا با این دو ماده کاملاً سازگار بوده و دچار خوردگی و آسیب قطعات و دستگاه ها نشوند.


به هنگام پوشش دادن سطوح صنعتی، بخار فلزات تحت شرایط خلاء مدیریت می شوند. معمولاً در اینگونه فرآیندها، بخار فلز به صورت یک لایه نازک بر روی سطح ماده می نشیند. از پمپ های خلاء برای تحت فشار نگاه داشتن بخار فلز استفاده می شود.

هوای فشرده در فرآیند های شیمیائی کاربردهای فراوانی دارد. در این فرآیند ها از هوای پاک برای موارد زیر استفاده می گردد:

■ فرآگرد هوا: از هوا در تماس مستقیم با محصولات برای پاکسازی، هوادهی و انتقال مواد و محصولات استفاده می شود.
■ دریچه ها، سوپاپ ها و سیلندرهای کنترل: تجهیزات و قطعاتی که برای تولید از آنها استفاده می شود، بوسیله هوای فشرده کنترل می شوند.
■ مدیرت مواد: در محیط های ناپایدار (محیط هائی که مواد فرّار وجود دارند) که در آنها خطر انفجار وجود دارد، از سامانه های پمپاژ مایعات که بوسیله هوای فشرده کار می کنند، برای مدیرت مواد استفاده می گردد.
■ تولید نیتروژن: هوای فشرده از درون فیلترهای غشائی عبور داده می شود و پس از جدا کردن آلودگی ها و گاز های دیگر موجود در هوای فشرده، نیتروژن تولید می شود که در صنایع شیمیائی کاربردهای گوناگون و متنوعی دارد.
■ پرده های هوا: از هوای فشرده به عنوان یک پرده برای ایجاد یک فضای پاک و ایمن استفاده می شود.
■ خشک کردن محصولات: با مخلوط کردن هوای فشرده و پاک، فرآیند خشک کردن محصولات، تسریع می گردد.


پمپ های خلاء و کمپرسورها در آزمایشگاه ها، علوم زیستی، تأسیسات شیمیائی، سرما سازی، و صنایع دیگر، استفاده های گوناگون و متنوعی می شود.


خنک سازی سطوح از طریق تبخیر کنترل شده آب و یا حلّال های دیگر، یکی دیگر از کاربردهای کمپرسورها و پمپ های خلاء می باشد.


کریستالیزاسیون (تبلور) فرآیندی است که طّی آن یک ماده کاملاً اشباع شده بوسیلۀ فرآیند تبخیر و خنک سازی، تشکیل بلور و یا کریستال را می دهد. از پمپ های خلاء برای کنترل تبخیر و سرعت خنک شدن در تمامی طیف فشارهای گوناگون برای کاهش هزینه بهای تمام شده محصول با پائین آوردن نقطه جوش مایعات، بهره گیری می شود.

گاز زدائی فرآیندی است که طی آن، گازهای حل شده و یا محبوس از داخل محصولات و یا مایعات جدا می شوند. از پمپ های خلاء برای جداسازی بخار و سایر گازهای ناخواسته از درون مایعات بهره گیری می شود. این عملیات موجب بهبود ویژگی های فیزیکی محصول شده و امکان فراآوری بیشتر محصول را فراهم می کند و مانع آلودگی و خوردگی می شود.

■ گاز زدائی روغن ها به منظور بهبود خلوص محصولاتی مانند روغن های هیدروکربنی، روغن ترانسفورماتورها، روغن توربین ها، روغن ترمزها، روغن های ترمزهای هیدرولیکی و غیره.
■ گاز زدائی چسب ها، خمیرها، رنگ ها به منظور جداسازی گازهای ناخواسته که ممکن است موجب سخت شدن و یا نزول کیفیت و یا فساد محصولات شوند.
■ گاز زدائی پلیمرها در قالب ها به منظور دستیابی به محصولات با کیفیت بهتر و یا ورقه های عاری از حباب.
■ گاز زدائی آب برای مصارف پزشکی، مواد غذائی و دیگ های بخار.


تقطیرعبارتست از فرآیند جداسازی دو یا چند لایه ناهمگون و یا ناحیه که دما، فشار، ترکیب و یا وضع و حالت آنها با یکدیگر تفاوت دارد. همینکه برج تقطیر وارد مرحله تراز کنش می گردد، هر ناحیه دارای غلظت متفاوتی خواهد بود و بنابر این، می تواند از مخلوط اصلی جدا گردد. به عبارت دیگر، برج تقطیر فضائی ایجاد می کند که هر یک از ترکیبات مایع می تواند با تغییر دادن در میزان خلاء و حرارت از ترکیبات دیگر جدا شود. سامانه خلاء بار غیر قابل تقطیر، آب و خرده ریزها را از سامانه خارج کرده و این امکان را بوجود می آورد که ماده خام وارد فرآیند شده و از طریق برج تقطیر جداسازی انجام پذیرد. گاز خارج شده از بالای برج، تقطیر شده و مایعات مجدداً برای جداسازی بیشتر وارد برج تقطیر می گردند. این روش معمولاً بر روی اسیدهای چرب، مونوگلیسریدها، ویتامین های A، E، روغن ها، استرها، پارافین ها، حشره کش ها، پلاستیک سازها و مواد دیگر استفاده می گردد.


خشک کردن فرآیندی است که طی آن از خلاء برای تبخیر مایعات از مواد جامد بدون آسیب رساندن، نقصان کیفیت و یا ایجاد فساد و یا اکسیده شدن ترکیبات فعال و یا بیولوژیکی استفاده می گردد.


خشک کردن در فرآیند تولید محصولات داروئی و بیولوژیکی بسیار حائز اهمیت است. این فرآیند به منظور جداسازی حلّال ها، آب و مواد دیگر انجام می پذیرد و معمولاً برای این فرآیند به خلائی کمتر از 133 پاسکال در آخرین مرحله خشک کردن نیاز است. باقی مانده محصول دانه دانه شده، مخلوط گردیده و تحت فشار به قرص تبدیل شکل می دهد. این فرآیند خشک کردن موجب رطوبت بسیار اندک در محصول شده و موجب می شود تا آن را برای مدت طولانی تر نگهداری کرد.


در فرآیند پُرکردن و انتقال مواد مانند پُر کردن تیوب ها با کِرِم و یا خمیر دندان، یک پمپ مایع کوچک برای خارج کردن هوا در طول فرآیند پُر کردن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، یک پمپ خلاء برای انتقال مایعات برای پُر کردن مخزن مورد استفاده قرار می گیرد و از یک کمپرسور برای تخلیه آن استفاده می شود.


انتقال مایعات فرآیندی است که از پمپ های طراحی شده مخصوص این کار در آن استفاده می گردد. این پمپ ها برای کار با مایعات با خاصیت خوردگی بسیار بالا که می بایست تحت فشار انتقال یابند، طراحی و ساخته می شوند. یکی از مهمترین ویژگی های این گونه پمپ ها این است که می بایست از آلوده شدن سامانه جلوگیری کرده و همچنین خلوص و ماهیّت مایع مورد نظر را نیز حفظ کنند.


فشرده کردن گاز قبل از تزریق آن بدرون شبکه لوله برای انتقال آن به محل های دیگر و مصارف گوناگون یکی از الزامات انتقال گاز به دیگر نقاط است. فشرده کردن گاز این امکان را فراهم می سازد تا فضای مورد نیاز برای ذخیره آن نیز کوچکتر شود.


فشرده کردن هیدروژن دربرگیرنده بازیابی گاز هیدروژن است. به دلیل وزن ملکولی کم و قابل انفجار بودن این گاز، انتخاب تجهیزات مناسب برای اینکار، چالش برانگیز است. شرکت پلاسما داتیس عرضه کننده پمپ ها و کمپرسورهای با کیفیت بالا مناسب برای استفاده در عملیات و فرآیندهای یاد شده، می باشد.


اشباع سازی فرآیندی است که طی آن محصول نهائی مانند سیم پیچ یک الکتروموتور وارد یک محفظه خلاء شده و سپس یک ماده اشباع سازی مناسب مانند رزین بر روی سطح ماده تحت خلاء درون محفظه نفوذ می کند.


در صنایع تولید مرکّب و حلّال ها از محصولات ویژه و سامانه های مخصوص مانند صنایع دریائی، بازوهای بارگیری جاده و واگن های باری، رابط ها، آداپتورها، رابط های هیدرولیکی و سامانه های انشعابی استفاده می شود.


در تسمه نقاله نیوماتیک و یا بادی از کمپرسورها و یا پمپ های خلاء و سامانه های مرکزی برای انتقال ایمن و اقتصادی مواد شیمیائی استفاده می گردد. این روش، انتقال مواد عاری از گرد و غبار و هدر رفت را با طراحی ساده یک شبکه لوله ای بدون تغییر شکل و دِفورمه شدن مواد مذبور را تضمین می کند.


از کمپرسورهای قابل حمل در صنایع شیمیائی، پایانه های ذخیره نفت و گاز، جائیکه کشتی ها منتظر بارگیری محصولات می با شند، سالهاست که استفاده می شود. این کمپرسورها قابل انعطاف، قابل اطمینان و کارآ بوده و منبع تأمین هوای فشرده قابل جابجائی هستند که می توان آنها را به فضائی مناسب و ایمن  منتقل کرده و در آنجا مستقر کرد. همچنین می توان از آنها برای فرآیند های پاک سازی، جائیکه از جریان برق نمی توان استفاده کرد، بهره جست.


رآکتورها در صنایع داروسازی، شیمیائی و تولید عطر کاربرد بسیار دارند. به منظور کاهش و کنترل حرارت واکنش، خارج کردن محصولات حاصل از واکنش شیمیائی، کاهش هزینه ها، کنترل و ارتقاء کیفیت محصولات، از خلاء استفاده می شود. آرایه های گسترده ای از فرآیند های شیمیائی وجود دارند، مانند: واسطه های داروسازی، واکنش های شیمیائی برای خنثی سازی و جذب، جدا سازی و شکافتن هیدروکربن ها و سایر ترکیبات شیمیائی و ترکیب مواد شیمیائی که همگی از فن آوری پمپ مایع حلقوی استفاده می کنند.


بازیابی حلّال ها دربرگیرنده سامانه های خلاء می باشد که ترکیبات آلی فرّار را بدون آزاد کردن آنها در اتمسفر، مکیده و بازیابی می کنند. معمولاً همان ترکیبات آلی فرّار که در داخل پمپ های خلاء تقطیر شده اند، به عنوان مایع آب بندی پمپ مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین، محصول خالص به صورت مایع بازیابی می شود. این فرآیند موجب کاهش متصاعد شدن این گازهای به محیط زیست شده و محصولات ارزشمند را نیز بازیابی می کند.


تبخیر لایه نازک فرآیندی است که طّی آن مواد از یکدیگر جدا می شوند، این مواد دارای نقطه جوش بسیار نزدیک به یکدیگر هستند. به این فرآیند همچنین تبخیر ملکولی نیز گفته می شود. از سامانه های خلاء برای این منظور استفاده می گردد.


تصفیه خلاء و یا فیلتراسیون خلاء فرآیندی است که در آن رطوبت حاصل از تصفیه در یک گیرندۀ فیلتر خلاء، جمع آوری شده و مجدداً به درون سامانه تزریق می شود. در این سامانه ها اگر اختلالی بوجود آید، مقادیری از مایع ممکن است که به سامانه خلاء وارد شده که ناشی از خرابی پمپ تصفیه می باشد. همچنین، مواد جامد و نرم جدا شده از صافی، می توانند وارد سامانۀ خلاء شوند. در هر دو حالت، مایع و تکه های جامد موجب آسیب دیدگی و تخریب پمپ حلقوی نمی شوند و باعث بهبود و ارتقاء کلّی قابلیت اطمینان سامانۀ فیلتراسیون و یا تصفیه خلاء می شوند. به منظور به حداقل رساندن آلودگی گازهای استخراج شده به هنگام فرآیند تصفیه، طیف گسترده ای از مایعات آب بند سازگار با فرآیند بخار می توانند برگزیده شده و مورد استفاده قرار گیرند.


بازیابی بخار / فشرده کردن گاز کاربردی است که طی آن گازهای خارج شده از مخازن ذخیره، جذب می شوند. به منظور حفاظت از مخازن ذخیره، سطح خلاء مخازن با دقت پایش می شود. فشار تخلیه معمولاً پائین است. در این فرآیند ها، گازها به فرآیند مربوطه باز گردانده می شوند و یا پس از مایع شدن به مخازن ذخیره برگردانده می شوند.


پلاسما داتیس عرضه کننده کمپرسورها و پمپ های خلاء متناسب با نیازهای مشتریان گرامی می باشد. این دستگاه ها ساخته شده توسط با سابقه ترین و معروف ترین کارخانجات اروپائی و آمریکائی منطبق با بالاترین استانداردهای جهانی می باشند.